Thursday, June 24, 2010

Universelle rettsprinsipper

Jeg leste artikkelen om Jonas Gahr Støre som benytter universelle rettsprinsipper i sin argumentasjon mot shariaråd i Norge. Det er en god begrunnelse. Jeg finner det imidlertidig interessant at han er villig til å lempe på de samme prinsippene for å innføre overvåkning av hele befolkningen.

Disse 2 sakene har forøvrig ingen annen relasjon, og jeg ønsker ikke å sette det ene opp mot det andre. Det er selve begrunnelsen i universelle rettsprinsipper som er interessant, sitat:
"Skal vi lykkes med integrering, som jeg mener er vårt samfunns største sosiale utfordring, må vi ha et felles fundament, et verdisett som er forankret i universelle rettsprinsipper. Bunnplanken må være at vi er en rettsstat basert på demokrati, ytringsfrihet, religionsfrihet, likestilling og likeverd."


Shariaråd vil vel ha stor betydning for en liten gruppe, mens f.eks. Datalagringsdirektivet vil ha en beskjeden innvirkning i hverdagen for hele befolkningen. Fordi om de dagligdagse konsekvensene ved innføring av direktivet er små, er betydningen for rettsprinsippene desto større.

Her mener jeg Jonas Gahr Støre må gjøre rede for sine vurderinger. Han har forsvart Datalagringsdirektivet tidligere.

Jeg håper Aftenposten følger opp Arbeiderpartiet, og forsåvidt de andre
partiene, på hvordan de forholder seg til rettsprinsipper.

No comments:

Post a Comment