Friday, April 20, 2012

Oppvaskbørster

Jeg vil skrive om noe håndfast. Valget falt på oppvaskbørster, eller egentlig oppvaskbørsteimitasjoner. Ja nettopp imitasjoner. Så lenge jeg har "stått i" oppvasken i eget hus har jeg vært nøye på børstens egenskaper:
  • Skafte skal flyte så slipper jeg å lete nede i det varme vannet etter den
  • Den skal ha stiv bust så den løsner smuss som sitter godt fast
  • Den skal ha en spiss nese som kan fungere som skrape på det som sitter godt (svidd grøt f.eks.)
  • Busten må sitte godt. Jeg har alltid 2 børster: 1 gammel til grovrengjøring og en ny til annnet.
I det siste året har Jordan, som er (var) selve kongen av oppvaskbørster produsert børster som ikke flyter og busten løsner etter litt bruk. Løsner busten lett blir det betyr det hyppigere innkjøp av nye koster, og en ufyselig smørje av platsfibre og matrester nede i vasken som ikke kan skylles ned. IKEAs børste har altfor myk bust og ingen spiss nese som kan brukes til å skrape med. Sist jeg kjøpte børste valgte jeg den aller billigste, tror det var under 10 kroner. Den fyller alle mine krav, så det blir nok den typen jeg velger fra nå av. Jordan vet ikke lengre hvordan... En oppvaskbørste som ikke fyller minst 3 av de 4 kravene er bare en imitasjon.

No comments:

Post a Comment