Friday, May 7, 2010

Ordtak for en bedre verden

Denne posten kommer jeg til å endre med jevne mellomrom etterhvert som jeg kommer over gode ordtak som kan brukes i konfliktløsning. Det er særlig på Twitter jeg kommer over slike ordtak.

* Knowledge speaks, wisdom listens - Jimi Hendrix
Før men hever stemmen i en sak, så bør man lytte. Hvis en diskusjon om et tema går i vranglås, så kan det hjelpe om man starter å lytte til hverandre istedet for å hive mer bensin på bålet.

* Resentment is like drinking poison and waiting for it to kill your enemy - Nelson Mandela
Nelson Mandela løste virkelig store problemer i Sør-Afrika, og hatet mot motparten var glødende. Uten ham ville nok konflikten vært vanskelig å løse. Så lenge hatet er der kan ikke en konflikt løses, bare kontrolleres.

* Managing symptoms doesn’t solve problems - John Seddon
En må finne og gripe fatt i problemene, og ikke bare polere fasaden. John Seddon har mye bra om si om service-organisasjoner som ikke virker og hvordan de kan endres. Sitatet gjelder ikke bare organisasjoner men kan anvendes på det meste av kompliserte problemer.

* When the wind rises, some people build walls. Others build windmills - Chinese proverb
Man kan alltid snu en håpløs situasjon til noe positivt. Jeg mener bruk av sosiale media kan ha stor slagkraft her. Det vil alltid være noen som ser en løsning på problemet dersom man gir innsikt utenfra.

Jeg er ellers glad i De 4 leveregler. Veldig lett å glemme i kampens hete, men en har godt av å lese dem med jevne mellomrom.

No comments:

Post a Comment