Thursday, April 22, 2010

Teknologi i helsevesenet

Teknologi som innføres må øke verdien på tjenestene. Dersom teknologien ikke er generellt anvendbar tyder det på at det enten er umoden eller kun kan brukes på små pasientgrupper.
I debatten rundt endringer i sykehusstrukturen argumenteres det blant annet med at man må bygge opp store fagmiljøer fordi teknologien krever det.

I Stortingets spørretime 21.04.2010 (ca 51 minutter fra start) brukte Statsminister Jens Stoltenberg dette som et av argumentene for endringer. Jeg lurer på om han har satt seg inn i hvordan teknologi kan og bør påvirke tjenesteytende organisasjoner, og verdien av tjenestene de leverer?

Det vil alltid være utvikling av teknologi. Ny teknologi, er umoden, og må alltid prøves ut av spesialister, men det er viktig at den videreutvikles slik at den blir mer allment tilgjengelig. Teknologi som kan brukes av mange er mer verdt en den som bare kan brukes av spesialister.
Ny og umoden teknologi vil aldri anvendes på store pasientgrupper. Det vil være mye videreutvikling i den første utrullingen av en gitt teknologi, og i 2. og 3. utrulling kan flere ta den i bruk. Det er også viktig å få med seg at noen ganger viser det seg at en teknologi faktisk var et blindspor.

Hvis en begynner å omorganisere en tjeneste basert på status quo i teknologiutviklingen mister man i prinsippet kontrollen. Slike omorganiseringsprosesser skaper veldig mye støy, har liten verdi (kanskje til og med negativ verdi), og har negativ innvirkning på arbeidsmoral. Det vi ser skjer med sykehusstrukturen nå, skaper misnøye med og mistenksomhet mot våre ledere.

Alle tjenesteorienterte organisasjoner må organiseres etter de tjenestene som skal ytes, og så tar man i bruk og utvikler teknologi som passer formålet. Når det gjelder sykehusstrukturen så lurer jeg på hvordan det kan være så vesentlig forskjell på hvordan en stor del av befolkningen, helseforetak og poltikere ser på verdien av nærhet til tjenester som er tidskritiske? Skjønner ikke folket hvorfor endringene som gjøres er til det beste, er det er forklaringsproblem eller bygges det luftslott istedet for sykehusene for faktisk er fornøyde med?

Noen ganger kommer det teknologi som endrer måten vi jobber på til det bedre. Da er det helt riktig og forståelig at man omorganiserer, og det vil normalt ikke medføre høylytte protester fra ansatte og befolkningen.

Norge har generellt høy teknologikompetanse. Våre muligheter til å utvikle helseteknologi som er brukervennlig, som kan bidra til bedre helsetjenester over hele landet må vi gripe tak i. Dette er teknologi som vil være etterspurt globalt. Vi kan ikke forvente at andre utvikler teknologi slik at den passer oss, vi er tross alt ikke et spesiellt stort marked. Det at vi har høy teknologikompetanse, er et lite marked og vår geografi og demografi må vi snu til vår fordel. Det vil gi verdiskapning for innyggerne og landet.

Dersom man klarer å forenkle og modne avansert teknologi slik at den kan brukes på lokalsykehus har det en enorm verdi fordi det kan kobles sammen med personellets lokalkunnskap.

Jeg synes denne artikkelen i Computerworld Norge og Teknologirådet er gode startpunkt og initiativer.

Oppdatering 22.04.2010: Reportasje fra møte hvor Bjarne Jensen kritiserer helse Førdes valg av analysemetoder.

No comments:

Post a Comment